..:: Како помоћи деци да стекну радне навике? ::..

Почела је нова школска година, деца су кренула у припремни предшколски програм, у први разред или једноставно, вратила су се у школу после двомесечне паузе. На почетку школске године родитељи и просветни радници требају помоћи деци да усвоје радне навике, да их стичу корак по корак. Да би деца схватила шта се од њих очекује било би пожељно да родитељи и васпитачи (било којег ниво васпитања) осмисли заједнички план у односу на дотадашње навике деце, у односу на профил и темперамент самог детета и у односу на ниво обавеза. Просветни радници јесу партнери у васпитању деце, а у односу на родитеље јесу професионални васпитачи, те је сасвим реално очекивати да буду родитељима од помоћи и да посвете овој теми дужну пажњу (на првим родитељским састанцима као тема, путем штампаних брошура или на неки други начин). Дакле, план се прави у односу на конкретно дете, али постоје и неке основне препоруке које је добро знати и које су могу у већини случајева препоручити:

  • деца се требају будити у исто време и одлазити у кревет у исто време и то најкасније у 10 сати за основце;

  • најбоље време за учење у преподневној смени је између 9 и 11 сати, а у поподневној између 16 и 18 сати (ово је време утврђено према природном функционисању нашег организма). Деца требају увек у исто време учити или обављати неке своје обавезе;

  • деца пре учења требају задовољити све своје основне потребе;

  • ако се догоди да се дете замори током учења треба направити кратку паузу, 10-15 минута и наставити. У току паузе пустити детету лагану класичну музику или му предложити да прошета у току паузе, уради неке физичке вежбе или једноставно допустити да се релаксира на њему својствен начин. Важно је ову паузу не користити за гледање ТВ програма или непродуктиван рад на рачунару;

  • детету треба припремити кутак за учење и усмерити га да увек учи на истом месту. Важно је добро осмислити ово место, искључити ометајуће факторе, а организовати кутак тако да се налазе све потребне ствари за учење на једном месту;

  • зависно од узраста, дете на месту за учење треба проводити време намењено за учење и када нема школских обавеза, тада дете може читати нешто, припремати се за наредни дан, проширивати своја сазнања. Важно је да се дете увек, у исто време и на истом месту, бави активностима које су везане за учење и школу.

За све предложено неопходно је да родитељи активно учествују на начин да деци у почетку помогну у организацији, да их подстичу у почетку и да буду истрајни док дете не прихвати и не стекне навику да самостално учи и обавља своје школске обавезе.

Да би дете што успешније учило у школи, али и да би имало основу за стицање других радних навика, родитељи се требају побринути да већ од узраста од 4-5 година, дете има неку обавезу у кући у складу са својим узрастом, а временом да те обавезе буду одговорније и да их има више.

Шта је то што детету омета стицање радних навика и успешно постизање школских обавеза:

  • компјутер и ТВ пријемник у дечијој соби и могућност да их дете користи неограничено и у било које време (треба са дететом договорити када се користе и колико времена и бити истрајан у томе);

  • нередовно и неувремењено бављење школским обавезама;

  • приморавање детета да сатима вежба, пише и бави се школским обавезама;

  • награђивање, условљавање, уцењивање или непримерено кажњавање детета – довољно је да се родитељи поставе да је учење уобичајена активност, да препоруке за стицање навика спроведу истрајно и континуирано, али и стрпљиво и дете ће временом прихватити без отпора. У случају да није тако, потражите савет предшколског или школског педагога или психолога.

Да, и једна веома важна информација – да бисмо се одвикли неке навике, потребно ју је без прекида 21 дан узастопно не упражњавати. Након тога смо спремни да на то место поставити другу навику.

Овај унос је објављен под Савети. Забележите сталну везу.